Africa

About VaVoom

Cuba: 1 - 17 April, 2004

Havana 1 - 3 April 2004: Havana
Na 10 uur vliegen met Martinair (in een soort grote bus met vleugels), zijn we blij als we eindelijk onze benen kunnen strekken en aankomen in Havana. De eerste dagen van onze vakantie brengen we door in deze overweldigende stad en direct na aankomst drinken we in de bar van het hotel onze eerste cervezas op Cubaanse bodem. Omdat we hier vooralsnog maar 2 nachten zullen blijven, trekken we er de volgende ochtend al vroeg op uit het oude koloniale Havana te gaan verkennen. Veel dingen zijn echt heel goed bewaard gebleven en dat maakt Havana meer dan "just another big city". Vooral de auto auto's uit de jaren '50 en '60 zijn een bezienswaardigheid op zich!

Vinales 3 - 7 April 2004: Vinales
Na drie dagen Havana vertrekken we met de bus naar Vinales, wat in de prachtige Vinales vallei ligt. In het door ons aangeraden casa particular (guesthouse) worden we warm ontvangen en nog geen uur na aankomst zitten we al samen met de huisbaas en zijn vriend aan de rum. We spreken allebei geen woord spaans, maar dat mag de pret niet drukken - na een uur is de fles leeg en zijn wij nog niks wijzer!

De tweede dag in Vinales begint met een traditioneel ontbijt, bestaande uit twee eieren (per persoon), brood, koffie & fruit uit de tuin, een soort gebakje van rijst en cocos en WARME GEITENMELK. Geitenmelk is vast ook iets wat je moet leren drinken, maar we geven de moed snel op (sneller dan met de rum!). Na dit stevige ontbijt laten we ons eens van de sportieve kant laten zien. In Belgie of Nederland fietsen we zelden, maar op vakantie schijn je dingen te moeten doen die je normaal niet doet, dus twee mountainbikes gehuurd om de omgeving per fiets te verkennen. Niet dat we ver komen, want het draait er al steevast op uit dat we halverwege onze bestemming neerstrijken om wat te drinken, de moed opgeven en terugkeren...

Trinidad 7 - 11 April 2004: Trinidad
Na Vinales delen we een taxi naar Trinidad, een koloniale stad ten zuidoosten van Havana die op de UNESCO lijst van werelderfgoederen staat. Zoals Trinidad eruit ziet, hadden we ons heel Cuba voorgesteld - overal zie je gekleurde huisjes, de straten zijn met stenen geplaveid en dus zeer ongelijk en het leven speelt zich vooral op straat af. Opvallend is het aantal oude mannetjes dat op straat een soort domino speelt. In Trinidad maken we een dagtocht naar een vroegere plantage, waar een hoge uitkijktoren (die vroeger dienst deed als hulpmuiddel om de slaven in het oog te houden) een geweldig uitzicht over de omgeving biedt. Ook brengen we een paar dagen door aan het strand en 's avonds genieten we van een heerlijke maaltijd in de casa en de Cubaanse muziek op een van de vele terrassen.

Cienfuegos 11 - 15 April 2004: Cienfuegos
Omdat we maar weinig tijd hebben in Cuba en we graag nog een paar duiken willen maken, reizen we door naar Cienfuegos. Cienfuegos zelf is niet zo spannend; we waren zelfs niet in staat een van de grootste (figuurlijk) bezienswaardigheden te herkennen toen we eronder stonden! Rancho Luna Beach daarentegen ligt in een stille baai, waar slechts een paar hotels staan. Wij nemen voor de gelegeheid onze intrek in een all-inclusive resort, waar de geiten langs het zwembad lopen en alle mixdrankjes met rum zijn, maar we hebben het erg naar onze zin. Helaas konden we maar 2 duiken maken, maar ook onder water is Cuba schitterend: veel koraal en vissen en onze eerste wrakduik was een prachtige ervaring!

Havana 15 - 16 April 2004: Havana
Onze vakantie zit er alweer op en we brengen nog een laatste nacht door in Havana. Nog eenmaal ervaren we de tegenstellingen tussen het toeristische gedeelte met zijn koloniale overblijfselen en de troosteloze gebouwen, sommigen zelf nooit afgebouwd in andere delen van de stad. Opvallend is ook, dat je in dit land nergens reclame ziet - waar bij ons in het westen elke gelegenheid aangegrepen wordt om reclame te maken voor het een of ander, zijn vrachtauto's in Cuba blanco en worden billboards gevuld met communistische leuzen. Helaas moeten we dit prachtige land, waar alles wat Amerikaans is, verboden is, morgen alweer verlaten...

PS Tip voor degenen die deze contreien ook willen verkennen: spaans spreken (en verstaan!) is zeker een pre. Wij roepen almaar si si en lachen vooral veel, maar als het erop aankomt kijken we nogal schaapachtig uit onze ogen wanneer iemand een heel verhaal in het spaans ophangt en vervolgens wacht op een leuke reactie! (ze zouden ons evengoed kunnen zeggen dat ze ons dronken gaan voeren en verkopen aan een bordeel en dan nog roepen we: si si) :-).